(◡‿◡✿) صهبا (◡‿◡✿) صهبا ، تا این لحظه: 13 سال و 7 ماه و 10 روز سن داره

(✿◠‿◠) صهبا دختر من (◡‿◡✿)

کودکان تهرانی در معرض سرطانند

1390/5/3 10:15
461 بازدید
اشتراک گذاری

مجله تندرستی - کودک سالم

خبرآنلاین: رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران که مشاور شهردار نیز هست در گفت و گو با همشهری ماه از بحران آلودگی هوا و مرحله جدیدی که در انتظار پایتخت است می‌گوید و در مورد پیامدها و انواع بیماری‌هایی که در انتظارمان است هشدار می‌دهد.

 هادی حیدرزاده معتقد است: ما یک مشکلی که در مدیریت شهری داریم همین است که هر حرکت و صحبتی بکنیم متأسفانه فضا به سمت فضای انتخاباتی می‌رود و این یک دغدغه جدی است هر پروژه‌ای که انجام می‌شود و هر انتقادی که می‌شود مثلاً می‌گوییم این آبپاشی دلیل کارشناسی ندارد دوباره وصلش می‌کنند به مباحث پروژه انتخابات که بالاخره یک‌جا باید تکلیف این قضیه هم روشن بشود.

 حیدر زاده ادامه می دهد : وقتی بدانیم تهران اولین شهر کودکان سرطانی است و عامل اصلی سرطان در کودکان که اکثر سرطان خون است بحث آلودگی هوا است یعنی مونوکسید کربن به علت میل واکنشی شدیدی که با هموگلوبین خون دارد عامل اصلی سرطان است وقتی این را بدانیم من و شما و بقیه که در این شهر زندگی می‌کنیم و فرزند ما هم یکی از آنهایی است که می‌تواند دچار این بیماری شود.

 لذا جدا از نگاه تخصصی و اداری یک نگاه اجتماعی و متعهدانه به این موضوع پدید می‌آید. اگر این اتفاق بیفتد که من مسئول، مردم، کارشناس و همه بدانیم که معاینه فنی خودرو راهکارهای دیگری کمک می‌کند به عدم ایجاد این بحران برای کودکان چرا ما اعتراض را نکنیم؟ چرا سانسور کنیم؟ لذا من هم با شما هم عقیده هستم که به این موضوع نگاه سیاسی شده و نباید آلودگی هوا را با این نگاه مدیریت کرد.

 او با توجه به آمار بالای کودکان سرطانی دورنمای شهر تهران و تهدیدهایی که در حوزه سلامت وجود دارد عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه را این گونه ارزیابی می کند: براساس قانون وزارت بهداشت مسئولیت ارزیابی اینکه ما وارد شرایط اضطرار شده‌ایم را برعهده دارد وزارت بهداشت تکالیفش برگزاری جلسه نیست باید در بحث تإثیر آلودگی هوا و در حوزه سلامت کار کند و باید اطلاعات این موضوعات را تهیه کند و در اختیار تصمیم‌گیران بگذارد که در آینده میزان سرطان یا سقط جنین چقدر می‌شود؟ آمار مرگ و میر را در این حوزه بگوید اگر ما این‌ها را بگوییم متهم می‌شویم که اهداف غیرتخصصی را پیگیری می‌کنیم از دیدگاه من وزارت بهداشت خیلی پرتحرک‌تر می‌تواند کار کند به هر حال انعکاس آمار متفاوت یعنی اینکه بانک جهانی یک آمار می‌دهد یا هر ارگان دیگری یک آمار دیگر می‌دهد نشان می‌دهد که وزارت بهداشت نتوانسته این حوزه را خوب مدیریت کند. گرچه من احساس می‌کنم خود شخص وزیر بهداشت در این حوزه خیلی حساس هستند اما این باید به زیرمجموعه و بدنه وزارت بهداشت تسری پیدا کند. یکبار ما در زمان وزارت قبلی ورود پیدا کردیم آقای لنکرانی گفتند که متولی‌اش ما هستیم و برای چی وارد شدید؟ به هر حال اگر وارد این بحث شدند، ما حاضر هستیم کمک کنیم.

 آمار و اطلاعات حوزه سلامت در تصمیم‌گیری‌های ما در زمینه مدیریت آلودگی هوا نقش اساسی دارد در حال حاضر تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آلودگی هوا فاقد اطلاعات کامل به روز و دقیق در حوزه سلامت است و تصمیم‌گیری‌ها عموما براساس پیش‌بینی‌ها و موضوعات غیرمستند انجام می‌شود. اثراثی این 34 روز بحران آلودگی هوا بر کودکان، 5 یا 6 سال آینده خودش را نشان می‌دهد.

 در بحث نرخ باروری و سقط جنین و کم‌تجربگی جنسی نیز با آثار آلودگی هوا روبه‌رو خواهیم شد. در بیماری‌های تنفسی با توجه به حرکت گردوغبار با آلرژی روبه‌رو خواهیم شد و در کودکان مسن و افرادی که دارای بیماری هستند مخصوصا جانبازان به شدت در این زمینه با تهدید جدی روبه‌رو هستیم می‌توان به بیماری‌های روحی هم اشاره کرد که ملموس‌ترین نشانه‌های آن افسردگی و کم شدن شادی در جامعه است

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

نازنین نرگس نفس مامان
4 مرداد 90 1:44
حقیقت تلخه ولی حقیقته فقط هم تهران نیست الان اهواز هوای الوده ای داره که ناشی از ازمایشات اتمی که توی عراق انجام میشه ولی هیچ کس این موضوع رو جدی نمیگیره الان همه اهوازی ها و شهرای اطراف نوزاداشوناسم دارن و از گرد و خاک شدید که پر از میکروب رنج میبرن والبته بزرگسالان